miércoles, 14 de enero de 2015

CAS KITE – Projecte significatiu: “Volem jugar al bàsquet”

CAS KITE – Projecte significatiu: “Volem jugar al bàsquet”
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
A la assignatura d’E.F. al cicle superior es comença a realitzar la iniciació esportiva. L’esport actualment és molt important degut a l’alt grau de sedentarisme dels infants i adolescents. Per aquest motiu s’intenta que els alumnes proven diferents esports perquè puguin tindre curiositat i endinsar-se a la pràctica esportiva.
En conseqüència es pretén que escullen els esports que volen fer al llarg del curs i que els mateixos vagin descobrint les possibilitats que aquest esport l’ofereix. Per tant, aquest projecte esta basat en un aprenentatge significatiu per part de l’alumnat, ja que parteix de les seves inquietuds. A més l’assoliment dels continguts serà mitjançant un aprenentatge constructiu i col·laboratiu al llarg de tot el projecte.
Índex
Contingut
Observacions
Context General
Professor / consultor
Iván Ortiz Vera

Experiència en ensenyament
6 anys

Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Mig

Per elaborar la documentació pel treball i nivell mitjà d’Internet
Tipus de centre
Escola pública d’Educació infantil i primària
---
Localització del centre
A la població de l’Hospitalet del Llobregat
---
Connexió
 Internet (ADSL)
---
Localització dels recursos tecnològics
Dues aules d’informàtica i dos ordinadors per classe (racó d’informàtica)
---
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Perfil de les famílies mitjà/baix
És un barri amb una alta taxa d’immigració
Context de la història o cas
Nivell
6è de primària
12 anys
Assignatura
Educació física
2 h. setmanals
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
- Escollir l’esport
- Jugar un partit de bàsquet
- Parlar sobre les situacions que s’han donat, la necessitat de saber les regles, d’usar una tècnica correcta
- Planificació de les activitats a realitzar cada parella de treball
- Recerca d’informació i selecció de la informació corresponent
- Anàlisi de la informació i elaboració de l’apartat de treball.
- Revisió dels conceptes treballats i creació de la wiki
- Exposició teòrica a la resta dels companys de les diferents parts del treball
- Exposició practica dels exercicis tècnics elaborats amb l’ajuda del mestre (si cal)
- Exercicis i jocs variats de bàsquet al pati
- Partit de bàsquet
---

Nivell d’aprenentatge esperat
Realitzar un aprenentatge constructiu i col·laboratiu sobre el bàsquet a partir dels coneixements previs.
Conèixer les accions tècniques bàsiques del bàsquet i les normes que s’utilitzen per a poder jugar coherentment.
A més que l’alumnat durant aquest procés aprengui a utilitzar les TIC com mediadores del seu propi aprenentatge.
Objectius:
- Conèixer les accions tècniques del basquet.
- Conèixer i respectar les normes del bàsquet.
- Adquirir estratègies d’aprenentatge davant de noves situacions.
- Explicar els conceptes teòrics als companys respectant les habilitats dels companys.
- Realitzar les accions tècniques del bàsquet amb coordinació, agilitat i equilibri.
- Utilitzar i aplicar les normes del bàsquet respectant als companys.
Tipus d’activitat
Les activitats estan orientades a que l’alumne pugui construir el seu coneixement sobre el que ja sap prèviament. Les activitats es realitzaran en petit grup i gran grup buscant un aprenentatge col·laboratiu.
Les activitats aniran des de debats, recerca d’informació, elaboració d’una documentació, exposició de la informació i pràctica esportiva
---
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Suport físic: Ordinador amb connexió a Internet i projector d’aula
Programes: chrome i open Office writer
Pàgines internet: google, yahoo, bing i wikispaces
---
Raó per la qual la fa servir
S’utilitza per a poder cercar la informació necessària per a la posterior elaboració d’un document i la creació d’un wikispaces.
A més a l’alumnat se’ls explica que hi ha més buscadors a Internet i s’utilitzaran els tres més importants.
Poder realitzar una exposició utilitzant el projector d’aula i la pàgina wikispaces creada
---
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
Es pretén que l’alumnat pugui relacionar les TIC com a eines de recerca d’informació als seus dubtes. Per això, hem de facilitar aquesta relació i potenciar-la, perquè les persones que facin aquesta relació es quedaran fora d’una important font d’informació.
A més d’un ús correcte de la informació cercada i l’elaboració de documents col·laboratius (web 2.0).
---
Dificultats trobades
 El temps, ja que per aconseguir una bona construcció de l’aprenentatge l’alumnat ha de tenir moments per assolir aquest coneixements, però per la falta de temps i voler acabar el projecte aquest procés no ha estat del tot correcte.
---
Ajuda / col·laboració emprada
 L’ajuda ha estat per part de la tutora del grup a l’hora de realitzar la recerca d’informació, elaboració i exposició.
---
Rol del professor
Guiar durant el procés d’aprenentatge de l’alumnat, suggerint on buscar o com elaborar la informació.
---
Rol de l’estudiant
Actiu, explorador i constructor del seu aprenentatge construint nous conceptes i relacions.
---
Resultats
Observacions
Les dificultats trobades per ser la primera vegada que l’alumnat treballava amb aquesta metodologia. Ja que moltes fases del projecte amb anat més lentes del esperat i per a complir amb la programació he tingut que estirar de l’alumnat.
L’alta motivació i predisposició mostrada per part de l’alumnat.
---
Avaluació de l’aprenentatge
Avaluació inicial, saber el coneixements previs que té l’alumnat sobre el bàsquet
Avaluació formativa, aquesta avaluació va paral·lela a l’elaboració del projecte té la funció de analitzar l’evolució dels aprenentatges
Avaluació sumativa, per a comprovar el nivell final d’assoliment dels objectius.
Autoavaluació, l’alumnat omplirà la rúbrica facilitada pel docent per a ser conscient del seu propi aprenentatge i dels aspectes demants
---
Lliçó apresa pel professor
El temps no pot marcar el ritme dels aprenentatges de l’alumnat, per aquest motiu es millor allargar el projecte que finalitzar-ho dintre del període establert, ja que l’alumnat no acaba d’assolir tots els aprenentatges.
Fer una reflexions sobre el procés d’aprenentatge i no només sobre el resultat.
Facilitar la rúbrica al principi de les sessions o al principi del projecte, facilita la feina de l’alumnat.
---



Història complerta

Entrevistador: Bon dia, i gràcies per acceptar realitzar aquesta entrevista, per a començar m’agradaria preguntar-te per què un projecte a l’àrea d’educació física?  
Entrevistat: i per què no es pot fer també un projecte en aquesta àrea?
Entrevistador: Es clar que es pot fer un projecte en aquesta àrea, com a qualsevol altra, però normalment aquesta àrea es relaciona amb sortir al pati i realitzar esport.
Entrevistat: Si, es veritat, la majoria de les persones es pensen que l’educació física es anar a “jugar” al pati, però no es donen compte de la importància que té aquesta assignatura per l’alumnat, d’una banda per a establir hàbits saludables com menjar sà, realitzar activitat física i una higiene corporal. I per altra banda, per la motivació que mostra l’alumnat en aquesta assignatura i predisposició a realitzar activitats.
Entrevistador: Com surt la idea de fer el projecte?
Entrevistat: En primer lloc es volia aconseguir que l’alumnat faci una vida saludable, i com es comença la iniciació esportiva a cicle superior, es va pensar que si l’alumnat escollia l’esport havia més possibilitats de que es continues realitzant fora de l’escola. A més a més treballar per projectes serveix per a dos coses, la primera dones eines a l’alumnat de com solucionar els seus problemes buscant informació, en aquest cas a Internet. I la segona per a que ells es sentin part important del procés E/A, ja que normalment estan acostumats a no prendre decisions i fer les activitats que proposen els docents.
Entrevistador: Pots explicar més detalladament en que va consistir el projecte?
Entrevistat: Si, el projecte naix de les inquietuds de l’alumnat en jugar al bàsquet, els volien jugar al bàsquet. Per tant aprofitant aquesta predisposició inicial que ells tenien vaig plantejar-les la idea de que ells fessin tot. Lo vaig explicar que primer jugarien un partit de bàsquet sense cap tipus d’explicació i que a partir d’aquí es veuria que fer al llarg del projecte.
Una vegada finalitzat el partit, varem fer una taula redona on cadascú va explicar el que havia ocorregut durant els transcurs del partit i es va arribar a les conclusions que no sabien les normes i que tampoc sabien fer algunes accions concretes del bàsquet. Per tant es va decidir en buscar informació sobre aquest aspectes en concret. Per la meva part, buscant un aprenentatge col·laboratiu els vaig explicar que seria interessant fer petits grups i cada grup busqués una informació, elaborés un informe i després ho expliqués a la resta de la classe. A més de buscar o fer activitats per fer al pati, amb l’objectiu de tornar a fer partits i no tenir problemes.
Entrevistador: Com es va desenvolupar?  
Entrevistat: El projecte s’ha desenvolupat de forma correcta tots van participar amb un alt grau de motivació, inclús els meus dubtes inicials de treballar per projectes varen desaparèixer molt ràpid, però com era la primera vegada que treballaven d’aquesta manera varem trobar algunes dificultats, sobretot a l’apartat tècnic, com per exemple com baixar una imatge d’Internet, com posar una imatge a wikispaces o un vídeo trobat a Internet.
Entrevistador: Has pensat en continuar treballant per projectes el pròxim esport?
Entrevistat: Si, la veritat que degut amb l’èxit durant el projecte del bàsquet he decidit continuar treballant per projectes el pròxim esport.
Entrevistador: Hi ha coses que canviaris a l’hora de realitzar el nou projecte? Quines coses serien?
Entrevistat: Clar que canviaria coses, igual que l’alumnat per a mi també ha estat una experiència nova treballar aquesta àrea per projectes i la veritat que ha estat molt bé, però hi ha coses que no tornaria a fer igual, com per exemple l’organització del temps, ja que he volgut ajustar el temps a la programació establerta inicialment i aquest ha estat un problema, perquè alguns alumnes s’han quedat sense assolir alguns conceptes, per tant es podria dir que no he tingut en compte els diferents ritmes d’aprenentatge de l’alumnat, per altra banda, crec que en un aprenentatge significatiu que es basa en la pròpia construcció de l’aprenentatge facilitar a l’alumnat una rúbrica al principi del projecte o de cada sessió o activitat, pot facilitar l’aprenentatge i una autoavaluació, com a mínim un canvi conceptual sobre la manera de realitzar la feina.
Entrevistador: Per finalitzar aquesta entrevista, que recomanaries a altres companys si fessin aquest treball per projectes?
Entrevistat: Primer de tot que han de tenir paciència amb l’alumnat, que són ells els que marquen el ritme de les sessions i del projecte i no el professor o la seva programació temporal. Que ho afronten amb molta il·lusió, perquè per fer una cosa es fonamental creure-la-hi i que la seva funció no es saber tot o donar la informació quan l’alumnat tenen dubtes, sinó saber reconduir aquestes preguntes o dubtes sense donar la resposta correcta.

No hay comentarios:

Publicar un comentario