a. Títol de l’activitat
Volem jugar a bàsquet
b. Descripció dels agents personals
Aprenents: alumnat de 6è de
primària, la classe està formada per 17 alumnes entre nois i noies.
Mediador: Iván Ortiz (mestre de
E.F. i psicopedagog)
Tecnologia mediadora: l’activitat es durà a
terme a l’aula d’informàtica amb els ordinadors, utilitzant els diferents
buscadors (google, yahoo i bing) i la creació amb l’ajuda del mediador d’una wiki
a wikispaces. A més s’utilitzarà el projector per fer una exposició del
treball.
c. Descripció del problema de partença,
Aquest projecte escollit pels alumnes te la finalitat d’iniciar-se a la
pràctica esportiva del basquet, però com tot esport comporta uns aprenentatges.
Aquest aprenentatges estan lligats a unes accions tècniques i al
coneixement d’unes regles prefixades (per una entitat que s’encarrega de
regular-les) i conegudes per totes les persones que practiquen aquest esport.
Per realitzar aquest projecte ens recolzarem en les TIC’s, ja que ens
permet accedir a la informació d’una forma ràpida. També ens interessa que
l’alumnat sigui conscient de l’ús de la tecnologia per a buscar informació de
qualsevol indole, en aquest cas E.F. i concretament el bàsquet.
Segons la estructuració de Jonassen, l’estructura del problema clara, ben
estructurat i d’un objectiu concret proposat pels aprenents
d. Manera com sorgeix o com es planteja el
problema
A les sessions d’E.F. de cicle superior es comença a realitzar iniciació
esportiva, que consisteix en introduir un esport durant un temps a l’escola.
Per la qual cosa els alumnes al principi de curs omplin una fitxa dels
diferents esport que voldrien fer a l’escola i que no practiquen fora de
l’escola com activitats extraescolars. Un d’aquests esports va ser el bàsquet.
Els alumnes van decidir que volien començar a realitzar aquest esport en les
sessions esportives. Pot ser que el problema de jugar al bàsquet no sorgeixi a
les seves vides quotidianes, però si indirectament la importància de
l’activitat física, i per tant conscienciar als alumnes dels beneficis que
suposa l’esport, i més en l’actualitat amb el “sedentarisme tecnològic”.
Per es donin compte de la importància de la tècnica fonamental del bàsquet
i les seves regles bàsiques, el primer dia a la sessió d’E.F. els deixaré jugar
sense donar cap tipus d’explicació, només els deixaré una pilota i començaren a
jugar un “partit”.
e. Context de l’activitat.
Aquest projecte és durà a terme a una escola pública de Catalunya,
concretament a una escola de la ciutat de l’Hospitalet. Aquest projecte es
treballarà a les sessions d’E.F. amb els alumnes de 6è de primària.
L’escola està a un barri de alt grau d’exclusió social, molts dels alumnes
són immigrants i gaire bé totes les famílies són de nivell socio-econòmic
mig/baix.
Aquest projecte es realitzarà a l’aula d’informàtica, l’aula ordinària i a
la pista poliesportiva.
f. Característiques cognitives, emocionals,
actitudinals, físiques més importants dels aprenents
Aquest grup de 6è és molt heterogeni, hi ha molta diferència entre els
diferents alumnes.
És un grup poc cohesionat, ja que hi ha diferents grups entre ells, però
normalment no sorgeixen conflictes entre els diferents grups. En general és una
classe que es mostra poc motivada de cara als aprenentatges, encara que molts
alumnes tenen bones actituds cognitives. A nivell físic comencen la pubertat,
on aquest canvi es veu molt més accentuat en les nois.
L’alumnat de 6è està en el canvi entre l’estadi d’operacions concretes i
l’estadi de les operacions formals, teoria desenvolupada per Piaget, per la
qual cosa el seu egocentrisme va disminuint i es poden treballar millor les
activitats col·laboratives. Comences a desenvolupar un pensament abstracte del
món, que les permet imaginar-se coses que mai amb vist amb major claredat.
A més aquesta estadi d’operacions concretes els infants comencen a
introduir regles als jocs, per això és el període adequat per fer la
introducció als esports, ja que els esports són jocs altament reglats.
g. Competències específiques que l’aprenent
ha d’assolir o demostrar.
Segons el D142/2007 a l’etapa d’educació primària s’han de treballar les
competències bàsiques. L’àrea d’E.F. no està relacionada directament amb
ninguna competència bàsica, però durant els transcurs d’aquest projecte es
treballaran les competències:
-
Competència comunicativa lingüística i audiovisual: es
treballarà la comprensió de la informació que ens arribarà des dels diferents
mitjans (visual i auditiu) i expressar-la correctament.
-
Tractament de la informació i competència digital: es
treballarà la recerca d’informació a través de l’ordinador i seleccionar la
informació valida i que ens permetrà crear uns aprenentatges.
-
Competència matemàtica: es treballarà indirectament les
distàncies i les mesures.
-
Aprendre a aprendre: es permetrà adquirir coneixements
conceptuals, però també procedimentals de com buscar informació i que ens
serviran al llarg dels futurs aprenentatges
-
Autonomia i iniciativa personal: es treballarà la gestió
dels recursos temps i organització.
-
Competència coneixement i interacció amb el món físic: ja
que aquest projecte es desenvolupa dintre d’un espai físic com es l’escola i
les diferents instal·lacions escolars.
-
Competència social i ciutadana: aquesta competència és
una de les més vinculades a l’E.F. ja que es veuen reflectits les relacions
socials i les interaccions entre els diferents membres de la classe. Per tant
es permetrà treballar el companyerisme, la solidaritat, el treball
col·laboratiu.
h. Continguts.
Conceptuals:
-
Tècnica bàsica del bàsquet
-
Regles bàsiques del bàsquet
-
El cos
-
Cercar informació
Procedimentals:
-
aplicació de la tècnica bàsica del basquet
-
aplicació de les regles
-
utilització adequada dels mitjans informàtics.
-
Utilització del seu cos davant de les diferents accions
del bàsquet
Actitudinals:
-
Participació i interès per l’activitat.
-
Respecte de les instal·lacions i materials escolar
-
Respectes de les regles del bàsquet
-
Respecte a les demés persones i les seves dificultats
i. Previsió de la seqüència d’activitats i
orientacions
-
Escollir l’esport
-
Jugar un partit de bàsquet
-
Parlar sobre les situacions que s’han donat, la
necessitat de saber les regles, d’usar una tècnica correcta
-
Planificació de les activitats a realitzar cada parella
de treball
-
Recerca d’informació i selecció de la informació
corresponent
-
Anàlisi de la informació i elaboració de l’apartat de
treball.
-
Exposició teòrica a la resta dels companys de les
diferents parts del treball
-
Exposició practica dels exercicis tècnics elaborats amb
l’ajuda del mestre (si cal)
-
Revisió dels conceptes treballats i creació de la wiki
-
Exercicis i jocs variats de bàsquet al pati
-
Partit de bàsquet
j. Fonamentació psicopedagògica del disseny i
vinculació amb els continguts d’aquesta assignatura
El projecte està basat en el principi d’aprenentatge significatiu, aquest
aprenentatges proposats per David Ausubel, on el docent crea un entorn
d’aprenentatge on l’alumnat entenc el que està aprenent. A més aquests
aprenentatges adquirits han de servir per a les noves situacions d’aprenentatge
que es donen al llarg de la vida de l’alumnat.
Per altra banda el projecte també es basarà en l’aprenentatge
constructivista, que considera l’aprenentatge com un procés de construcció
interna, es a dir una reorganització d’estructures cognitives internes
preexistents que es van modificant amb els nous aprenentatges adquirits.
L’aprenentatge constructiu necessita que el docent sigui un guia del procés
d’aprenentatge i no assumeixi el rol d’expert.
Per la qual per a desenvolupar el projecte, es fa necessari els principis
de l’aprenentatge col·laboratiu proposat per Lucero que són: interdependència
del grup, interacció, contribució individual i habilitats personals i de grup
Per aquestes raons el treball per projectes està en consonància amb els
aprenentatges significatius, constructiu i col·laboratiu.
Per finalitzar també haurem de tenir en compte la solució de problemes
proposada por Jonassen, que en dius que trobar la solució a un problema es
descobrir el que desconeixem
k. Procediments i criteris d’avaluació.
Per realitzar l’avaluació en basaré al D142/2007
La segona i tercera activitat, són activitats d’avaluació inicial, ja que
els alumnes demostres els seus coneixements de l’esport triat i les seves
aptituds per realitzar l’esport escollit.
Avaluació dels aprenentatges:
-
Observació directa de les activitats de recerca a l’aula
-
Observació durant el desenvolupament de les activitats
d’aprenentatge
-
Observació de la activitat final. Partit de bàsquet
Avaluació del projecte:
-
els alumnes:hauran d’omplir un full d’avaluació del
projecte.
-
El mestre: omplirà el mateix full d’avaluació
l. Previsió de temporització
Per a realitzar aquest projecte s’ha calculat una durada de 10 sessions.
Es realitzaran dos sessions setmanals d’una hora cadascuna.
No hay comentarios:
Publicar un comentario