jueves, 18 de diciembre de 2014

Activitat 4: Disseny

a.     Títol de l’activitat
Volem jugar a bàsquet

b.     Descripció dels agents personals
Aprenents: alumnat de 6è de primària, la classe està formada per 17 alumnes entre nois i noies.
Mediador: Iván Ortiz (mestre de E.F. i psicopedagog)
Tecnologia mediadora: l’activitat es durà a terme a l’aula d’informàtica amb els ordinadors, utilitzant els diferents buscadors (google, yahoo i bing) i la creació amb l’ajuda del mediador d’una wiki a wikispaces. A més s’utilitzarà el projector per fer una exposició del treball.

c.     Descripció del problema de partença,
Aquest projecte escollit pels alumnes te la finalitat d’iniciar-se a la pràctica esportiva del basquet, però com tot esport comporta uns aprenentatges.
Aquest aprenentatges estan lligats a unes accions tècniques i al coneixement d’unes regles prefixades (per una entitat que s’encarrega de regular-les) i conegudes per totes les persones que practiquen aquest esport.
Per realitzar aquest projecte ens recolzarem en les TIC’s, ja que ens permet accedir a la informació d’una forma ràpida. També ens interessa que l’alumnat sigui conscient de l’ús de la tecnologia per a buscar informació de qualsevol indole, en aquest cas E.F. i concretament el bàsquet.
Segons la estructuració de Jonassen, l’estructura del problema clara, ben estructurat i d’un objectiu concret proposat pels aprenents

d.     Manera com sorgeix o com es planteja el problema
A les sessions d’E.F. de cicle superior es comença a realitzar iniciació esportiva, que consisteix en introduir un esport durant un temps a l’escola. Per la qual cosa els alumnes al principi de curs omplin una fitxa dels diferents esport que voldrien fer a l’escola i que no practiquen fora de l’escola com activitats extraescolars. Un d’aquests esports va ser el bàsquet. Els alumnes van decidir que volien començar a realitzar aquest esport en les sessions esportives. Pot ser que el problema de jugar al bàsquet no sorgeixi a les seves vides quotidianes, però si indirectament la importància de l’activitat física, i per tant conscienciar als alumnes dels beneficis que suposa l’esport, i més en l’actualitat amb el “sedentarisme tecnològic”.
Per es donin compte de la importància de la tècnica fonamental del bàsquet i les seves regles bàsiques, el primer dia a la sessió d’E.F. els deixaré jugar sense donar cap tipus d’explicació, només els deixaré una pilota i començaren a jugar un “partit”.

e.     Context de l’activitat.
Aquest projecte és durà a terme a una escola pública de Catalunya, concretament a una escola de la ciutat de l’Hospitalet. Aquest projecte es treballarà a les sessions d’E.F. amb els alumnes de 6è de primària.
L’escola està a un barri de alt grau d’exclusió social, molts dels alumnes són immigrants i gaire bé totes les famílies són de nivell socio-econòmic mig/baix.
Aquest projecte es realitzarà a l’aula d’informàtica, l’aula ordinària i a la pista poliesportiva.

f.     Característiques cognitives, emocionals, actitudinals, físiques més importants dels aprenents
Aquest grup de 6è és molt heterogeni, hi ha molta diferència entre els diferents alumnes.
És un grup poc cohesionat, ja que hi ha diferents grups entre ells, però normalment no sorgeixen conflictes entre els diferents grups. En general és una classe que es mostra poc motivada de cara als aprenentatges, encara que molts alumnes tenen bones actituds cognitives. A nivell físic comencen la pubertat, on aquest canvi es veu molt més accentuat en les nois.
L’alumnat de 6è està en el canvi entre l’estadi d’operacions concretes i l’estadi de les operacions formals, teoria desenvolupada per Piaget, per la qual cosa el seu egocentrisme va disminuint i es poden treballar millor les activitats col·laboratives. Comences a desenvolupar un pensament abstracte del món, que les permet imaginar-se coses que mai amb vist amb major claredat.
A més aquesta estadi d’operacions concretes els infants comencen a introduir regles als jocs, per això és el període adequat per fer la introducció als esports, ja que els esports són jocs altament reglats. 

g.     Competències específiques que l’aprenent ha d’assolir o demostrar.
Segons el D142/2007 a l’etapa d’educació primària s’han de treballar les competències bàsiques. L’àrea d’E.F. no està relacionada directament amb ninguna competència bàsica, però durant els transcurs d’aquest projecte es treballaran les competències:
-         Competència comunicativa lingüística i audiovisual: es treballarà la comprensió de la informació que ens arribarà des dels diferents mitjans (visual i auditiu) i expressar-la correctament.
-         Tractament de la informació i competència digital: es treballarà la recerca d’informació a través de l’ordinador i seleccionar la informació valida i que ens permetrà crear uns aprenentatges.
-         Competència matemàtica: es treballarà indirectament les distàncies i les mesures.
-         Aprendre a aprendre: es permetrà adquirir coneixements conceptuals, però també procedimentals de com buscar informació i que ens serviran al llarg dels futurs aprenentatges
-         Autonomia i iniciativa personal: es treballarà la gestió dels recursos temps i organització.
-         Competència coneixement i interacció amb el món físic: ja que aquest projecte es desenvolupa dintre d’un espai físic com es l’escola i les diferents instal·lacions escolars.
-         Competència social i ciutadana: aquesta competència és una de les més vinculades a l’E.F. ja que es veuen reflectits les relacions socials i les interaccions entre els diferents membres de la classe. Per tant es permetrà treballar el companyerisme, la solidaritat, el treball col·laboratiu.

h.     Continguts.
Conceptuals:
-         Tècnica bàsica del bàsquet
-         Regles bàsiques del bàsquet
-         El cos
-         Cercar informació
Procedimentals:
-         aplicació de la tècnica bàsica del basquet
-         aplicació de les regles
-         utilització adequada dels mitjans informàtics.
-         Utilització del seu cos davant de les diferents accions del bàsquet
Actitudinals:
-         Participació i interès per l’activitat.
-         Respecte de les instal·lacions i materials escolar
-         Respectes de les regles del bàsquet
-         Respecte a les demés persones i les seves dificultats

i.     Previsió de la seqüència d’activitats i orientacions
-         Escollir l’esport
-         Jugar un partit de bàsquet
-         Parlar sobre les situacions que s’han donat, la necessitat de saber les regles, d’usar una tècnica correcta
-         Planificació de les activitats a realitzar cada parella de treball
-         Recerca d’informació i selecció de la informació corresponent
-         Anàlisi de la informació i elaboració de l’apartat de treball.
-         Exposició teòrica a la resta dels companys de les diferents parts del treball
-         Exposició practica dels exercicis tècnics elaborats amb l’ajuda del mestre (si cal)
-         Revisió dels conceptes treballats i creació de la wiki
-         Exercicis i jocs variats de bàsquet al pati
-         Partit de bàsquet

j.     Fonamentació psicopedagògica del disseny i vinculació amb els continguts d’aquesta assignatura
El projecte està basat en el principi d’aprenentatge significatiu, aquest aprenentatges proposats per David Ausubel, on el docent crea un entorn d’aprenentatge on l’alumnat entenc el que està aprenent. A més aquests aprenentatges adquirits han de servir per a les noves situacions d’aprenentatge que es donen al llarg de la vida de l’alumnat.
Per altra banda el projecte també es basarà en l’aprenentatge constructivista, que considera l’aprenentatge com un procés de construcció interna, es a dir una reorganització d’estructures cognitives internes preexistents que es van modificant amb els nous aprenentatges adquirits. L’aprenentatge constructiu necessita que el docent sigui un guia del procés d’aprenentatge i no assumeixi el rol d’expert.
Per la qual per a desenvolupar el projecte, es fa necessari els principis de l’aprenentatge col·laboratiu proposat per Lucero que són: interdependència del grup, interacció, contribució individual i habilitats personals i de grup
Per aquestes raons el treball per projectes està en consonància amb els aprenentatges significatius, constructiu i col·laboratiu.
Per finalitzar també haurem de tenir en compte la solució de problemes proposada por Jonassen, que en dius que trobar la solució a un problema es descobrir el que desconeixem

k.     Procediments i criteris d’avaluació.
Per realitzar l’avaluació en basaré al D142/2007
La segona i tercera activitat, són activitats d’avaluació inicial, ja que els alumnes demostres els seus coneixements de l’esport triat i les seves aptituds per realitzar l’esport escollit.
Avaluació dels aprenentatges:
-         Observació directa de les activitats de recerca a l’aula
-         Observació durant el desenvolupament de les activitats d’aprenentatge
-         Observació de la activitat final. Partit de bàsquet
Avaluació del projecte:
-         els alumnes:hauran d’omplir un full d’avaluació del projecte.
-         El mestre: omplirà el mateix full d’avaluació

l.     Previsió de temporització
Per a realitzar aquest projecte s’ha calculat una durada de 10 sessions.
Es realitzaran dos sessions setmanals d’una hora cadascuna. 


No hay comentarios:

Publicar un comentario